Tuesday, June 2, 2009

B.O.S.A.N II

Ptg tu, lepas balik sekolah, aku berpakat-pakat dgn adik2 aku nak tido petang sekejap sebelum keluar berbasikal mengelilingi dunia......kami. kira2 pukul 6 lebih skit, aku terjaga dgn penuh emosi dan excited, terus aku capai adik aku utk gerakkan bagi diorang bangun. tp, rupa2nya diorang telah *kabur terlebih dahulu. aku ternampak sekeping surat yg ditinggalkan utk aku....(tipu je..takde manenye adik aku time tu darjah 3 nak tulis surat kat aku). dlm kepisatan, aku mengomel-ngomel dan mencarut-carut 2, 3 kali sbb ditinggalkan dlm kepayahan oleh adik2 aku sendiri. tp tak mengapa, aku bisa sahaja menunggang ala 'lone ranger', berseorangan mengelilingi dunia.....aku sendiri.

Setelah lebih setengah jam berbasikal berseorangan tanpa ada awek2 comel bergentayangan di sekitar (hampeh...pakat period sama2 ke hape dorang ni), aku mula terasa sedikit bosan (ok, aku mengaku, mmg terasa bosan betul time tu..damn!!). entah pelesit mana yg berbisik kat telinga aku ketika itu, aku pun kurang pasti. dgn tak semena-mena, ketika menuruni bukit, aku terasa seperti hendak melakukan sesuatu yg luar biasa. "inilah masanya menunggang gaya bebas", kata hatiku. otakku seraya menghantar isyarat ke kaki utk melepaskan kayuhan lalu meletakkan kaki ke atas palang tengah basikalku. "belum cukup hebat..", kata hati kecilku sedikit angkuh. perlahan-lahan aku cuba membelenkan kedudukan basikalku...lantas terus melucutkan pegangan tangan ke atas handle basikal tersebut....dan tiba2............

Badanku nyaris2 bersepah kat tepi jalan. kaki dah terjulur menghadap ke longkang. ditanganku terpampang tompokan putih yg perlahan-lahan menjadi merah. mcm naga bentuknya. basikalku?? nun jauh kat seberang jalan (aku sempat tgk basikal tu buat summersault 3 kali seblum jatuh). di seberang jalan juga, aku terlihat beberapa org rekrut bertepuk tangan, mengekek-ngekek ibarat beruk kena belacan, menggelakkan aku dari dlm pagar berek bujang mereka (umah aku dulu dlm kawasan kem askar) "Bangang!", getus hatiku. sepantas kilat aku bangun lalu terhencut-hencut mendaki bukit di tepi jalan tersebut meneju ke rumah..

Sesampai di rumah, aku bersuara dgn nada tak puas hati.."ayah tak wat balancing ke basikal org tu??". setelah sesi bersoal jawab, akhirnya aku akur.....aku yg bersalah. sejurus itu aku terpaksa ikut ayah ke tempat kejadian utk mengambil bahan bukti (basikal aku). dgn muka merah tahan nangis (baru lepas kena maki dgn ayah), aku masukkan bahan bukti ke dalam but kereta ayah. 'monyet2' tadi masih lagi di tempat kejadian dgn tawa yg pasti melelehkan air mata mereka... "Bangang" utk sekian kalinya...


*kabur - cabut / lari / menghilangkan diri

No comments:

Post a Comment